Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Pædagogik i praksis

Et kig ind i vores dagligdag

Ved at læse vores læreplaner (kontakt os ved interesse for det) kan i få et godt indblik i vores værdier og faglige refleksioner omkring vores pædagogiske arbejde. Her vil vi gerne give jer et par korte, men sigende eksempler på hvordan vores tilgang til børn og pædagogik folder sig ud i hverdagen. Vi håber i læser med!

Dagligdagen i vuggestuerne

Dagligdagen i vores vuggestuer varierer, men vi lover, at den bærer præg af en hverdag og et nærmiljø med plads til at gå på opdagelse!

Hvad med at tage med på tur i skoven og bygge videre på vores hule? Ligge i græsset og kigge op i trækronerne?  Eller spise frokost på legepladsen imens motorcyklen står ved siden af sammen med alle sandkagerne? Vi kan også sidde i tippien og synge?

Alt det og meget mere, kan vi finde på i vuggestuerne ved skoven.

 

En typisk dag i vuggestuerne:
Med denne korte beskrivelse håber vi, at I vil få et lille indblik i hverdagen i vuggestuerne.

Kl. 7.00-7.45:     Vi åbner klokken 7, hvor børnene kan spise morgenmad indtil kl. 7.45.

Kl. 8.00-9.00:     Vi går på hver vores stue, eller ud på legepladsen. Omkring kl. 9.00 tilbydes børnene lidt frugt, rugbrød og vand.    

Kl. 9.30-11.00:    Dagens aktiviteter starter. Børnene deles som regel op i mindre grupper sammen med en voksen.  

Kl. 11.30-12.00:  Børnene skiftes og de børn som skal sove gøres klar.

Kl. 12.00-14.00:  De mindste børn sover udenfor i barnevogne, de største børn sover på madrasser indenfor (børnene sover udenfor i barnevogne til de ca. er 1,5 år derefter kommer de ind). Der er altid en stue åben til de børn som ikke sover.

Kl. 14.00-15.00:  Børnene spiser eftermiddagsmad.

Kl. 15.00-17.00:   Leg ude/inde. De sidste børn samles til vand og brød.

 

Eksempler på aktiviteter i vuggestuerne

Ud over at lege på stuerne og på legepladsen, synge, læse og lave andre aktiviteter, lægger vi vægt på, at de forskellige aktiviteter er meningsfulde i forhold til barnets udviklingstrin. Med meningsfyldte aktiviteter mener vi, at børnene bl.a. er med i så mange af de daglige opgaver som muligt.

Lige så snart vejret tillader det, er vi udenfor, dels på legepladsen og dels i vores nærmiljø.

Forudsætningen for at børnene har ”noget” sammen er, at de udover at være i vuggestuen har nogle spændende og fælles oplevelser sammen. Når vi går på tur i nærmiljøet, er det for at vise børnene hvad der sker i området. Det kan f.eks. være en tur rundt i kvarteret eller skoven, hvor vi kigger på kraner, busser, huse, dyr, og fodrer ænder. Ud over ture i nærmiljøet arrangerer vi også teaterture, en tur med toget til dyrehaven, til sansehaven i fælledparken mv.

Rytmik og bevægelse er vi optaget af, børnene er delt op i forskellig  grupper efter alder og kunnen.

 

Dagligdagen i børnehaven ved Skoven

Børnehaven åbner klokken 7.00 og to medarbejdere møder ind.

Mellem klokken 7 og 8 er der morgenmad til de børn der ikke har spist hjemmefra og til dem der blot er mere sultne. Morgenmaden består af havregryn med mælk og rosiner, rugbrød eller knækbrød og indimellem varme boller.

klokken 7.30 møder der endnu en medarbejder ind.

Kl. 8.00 møder flere medarbejdere ind og stuerne åbnes lidt efter lidt så snart de er blevet rengjort.   

kl. 9.00 holder vi samling på stuen. Vi sætter derfor stor pris på ikke at blive forstyrret i tidsrummet kl. 9.00-9.30., da det ellers kan være svært for børnene at holde fokus.

Herefter fortsætter dagens aktiviteter.

kl. 11.15 spiser vi frokost.

Herefter er der børn der skal skiftes og måske have en middagslur, de andre børn går på legepladsen.

kl. ca. 14  tilbydes eftermiddagsmad. (vi kan godt finde på at spise før hvis børnene er sultne)

Herefter er vi enten på legepladsen eller i gang med aktiviteter på stuen.

Kl. ca. 16 samler vi de sidste børn på tværs af huset enten i fællesrummet eller på legepladsen.

Kl. 17.00 lukker børnehaven.

 

Eksempler på aktiviteter i Børnehaven:

I børnehaven deler vi børnene op i mindre grupper i løbet af dagen. Dette gør vi bl.a. for mere målrettet at kunne understøtte børnenes udvikling, læring og trivsel. I grupperne arbejder vi bl.a. målrettet med de forskellige lærerplanstemaer.

Vi skifter mellem vokseninitierede aktiviteter og lege og børneinitieret leg, hvor den voksne understøtter legen og følger børnenes spor med fokus på børnenes indbyrdes legerelationer.

Udelivet er en meget stor del af vores hverdag året rundt, og vi bruger dagligt vores store legeplads med alle dens forskellige aktivitetstilbud, som f.eks. bålplads, cykelbane og Natur/Scienceværkstedet. Men også både skoven og den nærliggende sø, er populære udflugtsmål. Vi er ude i al slags vejr! Børnene suser afsted på cykelbanen og kommer hjem med røde kinder og sorte negle. 

Børnene giver den gas i vores rytmikkælder med både børneyoga, rytmik, stopdans og forskellige lege.

Vi holder også af de stille stunder, hvor man kan sidder i læsekrogen og kigge i en bog eller få læst højt af en voksen.